ضرورت ارتباط خانه و مدرسه 

خانه و مدرسه در انجام وظایف تربیتی مکمل یکدیگرند. خانه مدرسه ی اول فرزند؛ و مدرسه ، خانه دوم اوست. اگر این دو نهاد روش ها و برنامه های هماهنگ نداشته باشند، در روند رشد کودک اختلال به وجود می آید. دو نهاد خانه و مدرسه نقش اساسی در تکوین شخصیت کودکان دارند. بین روش ها و منش های خانه و مدرسه باید همسویی وجود داشته باشد و یکی از این دو کانون ، کار دیگری را خنثی نکند. بلکه به عنوان دو جریان همدل و مکمل عمل کنند. دبستان الزهرا (س) همواره با استفاده از روش های گوناگون، اسباب مشارکت فکری و عملی اولیا را در امر تعلیم و تربیت فرزندانشان فراهم کرده است . (بیش تر بدانیم)

 

شیوه های ارتباط اولیای دانش آموز و مدرسه 

  • برگزاری جلسات معارفه:

والدین باید نسبت به پایه تحصیلی و عناوین دروس فرزند خودشان اطلاع کافی داشته باشند و با مطالعه مقدمه و مطالب آغازین کتاب های درسی آگاهی نسبی بدست آورند. گاهی در بحث های مقدماتی کتاب های درسی نکاتی درج می گردد که مطالعه ی آن ها برای والدین ضروری است.

شناخت نقاط ضعف درسی دانش آموز و همفکری برای آن ضرورت دیگر ارتباط خانه و مدرسه است. پس از گذشت چند هفته از سال تحصیلی می توان در وضع درسی دانش آموز تامل کرد و نقاط ضعف و قوت او را شناخت.

  • برگزاری جلسات در روزهای مناسب با شرایط والدین و دانش آموزان
  • برگزاری جلسات آموزش خانواده
  • انجمن اولیا و مربیان و سایر فعالیت ها  (انتخابات)
  • ارتباط با مشاور مدرسه با دانش آموزان و اولیا

نکاتی که درتعامل مناسب مدرسه با اولیا مورد توجه قرار می گیرد:

  •  درک کردن شرایط خانوادگی هر دانش‌آموز
  •  گفت و گو با والدین درباره روش‌های تربیتی
  •  در میان گذاشتن شرایط درسی دانش‌آموز با والدین
  •  برقراری ارتباط مستمر با پدر و مادر دانش آموز
  •  حفظ و عدم انتشاراسرار گفته شده درباره دانش‌آموز و خانواده‌
  •  داشتن مهارت در مشاوره و انتقادگری