کسب تجربیات مختلف ذر زمینه های علمی و پرورشی

تجربيات محيطي سبب مي‌شوند تا نرون‌هاي عصبي تحريك شده و آن ها نيز موجب رشد طبيعي ذهن شوند. محیط های جدید و تجربیات حسي نه تنها براي رشد مناسب نوروفيزيولوژيكي. ضروري است بلكه براي حفظ كاركرد طبيعي نيز لازم است. بازي و تحرك بدني چون کودکان و نوجوانان را در تماس و تعامل با ديگران قرار مي‌دهند، موجب كسب تجربه، تفكر و پرورش حواس مي‌شوند.  از اين طريق رشد ذهني و شناختي نيز حاصل خواهد شد. بنابراین در دبستان دخترانه غیردولتی الزهرا (س) اصفهان همواره از محیط های جدید علمی، فرهنگی متنوع جهت تثبیت آموخته ها استفاده شده است.

انعطاف و گشودگي اين برنامه ها (مانند اردو ها) فضاي بازي را براي خلق موقعيت‌هاي متنوع تربيتي فراهم می سازد.

مانور زلزله

زمین لرزه پدیده ای طبیعی است که عدم آگاهی نسب به آن سبب بروز مشکلات بسیاری بین جوامع می گردد. یافته های علمی نشان می دهد که علاوه بر اندرکنش حرکات زمین با سازه ها، چگونگی عملکرد انسان ها در قبل، هنگام و بعد از وقوع این پدیده طبیعی. می تواند بر میزان خسارات ناشی از آن تأثیر بسیاری داشته باشد. در این راستا ایجاد زمینه های مناسب در جهت ارتقاء سطح آگاهی مردم و فرهنگ سازی مناسب برای واکنش صحیح در زمان زلزله می تواند بسیار مفید واقع شود. بدین منظور، آموزش دانش آموزان به عنوان نسلی که آینده در گرو نحوه عملکرد آنان است بسیار حائز اهمیت بوده و با آگاه سازی، طراحی مانور زلزله و ایمنی سعی شده که گامی مؤثر در راستای افزایش آمادگی دانش آموزان برداشته شود.

اهمیت

  • بالا بردن مهارت و عکس العمل صحیح:
  • اجرای مانور می‌تواند در افزایش سطح مهارت مؤثر باشد. وقتی که عکس‌العمل صحیح در برابر زلزله آموزش داده شود، می‌توان امیدوار بود که. در زمان وقوع زلزله دانش‌آموزان آنچه را که بصورت درست آموخته‌اند اجرا نمایند.
  • افزایش سرعت عمل:
  • مانور می تواند موجب افزایش سرعت عمل شود، تنها چند بار تمرین لازم است تا سرعت عمل بطور چشمگیری بالا رود. حتی در افرادی که از نظر حرکت بسیار کند هستند (مانند افراد چاق) اگر تمرین بطور منظم انجام پذیرد سرعت عمل می تواند بالا رود.
  • ماندگار بودن آموزش ها:
  • آنچه که دانش آموزان در کتاب ها می خوانند جنبه تئوری دارد و زمانی که دو مرحله تئوری و عملی با یکدیگر تلفیق می شوند، آموخته های دانش آموزان می تواند بصورت ماندگار باقی بماند.
  • کاربردی کردن آنچه آموخته اند:
  • دانش آموزان در چند کتاب از جمله علوم تجربی ابتدایی، حرفه و فن متوسطه اول دختران، آمادگی دفاعی  و… در مقاطع مختلف در مورد زلزله و آمادگی در برابر آن مطالبی را آموخته اند. به منظور کاربردی کردن این آموخته ها مانور ابزار مفیدی محسوب می گردد.